استراتژی محتوا

استراتژی محتوا چیست

امروز تصمیم دارم استراتژی محتوا را به صورت خیلی آسون براتون توضیح بدم.

هنگامی که قصد راه اندازی کسب و کار آنلاین و درآمد زایی از آن را دارید، قطعا اولین چیزی که باید به آن فکر کنید، تولید محتوا برای سایت یا شبکه اجتماعی است. برای اینکه روند تولید محتوای شما هدفمند باشد و منجر به درآمدزایی شود، باید برای آن برنامه ریزی کنید.

استراتژی محتوا چیست؟

به زبان ساده، برنامه ریزی برای تولید محتوا بر اساس کلمات کلیدی را استراتژی محتوا می گویند. تعیین استراتژی محتوا بر حسب هدف از تولید محتوا متفاوت است.

این که چه تعداد محتوا در هفته باید برای سایت خود تولید کنید، تا تاثیر مثبت روی سئو سایت شما داشته باشد، وابسته به عوامل مختلفی است. مثل میزان رقابت روی کلمات کلیدی، میزان فعالیت رقبا و عمر و وضعیت سایت خود شما.

اگر رقابت روی کلمات کلیدی مورد نظر شما بالاست، پیشنهاد می کنم هفته ای سه محتوای با کیفیت روی سایت خود قرار دهید.  فکر کپی مطالب از دیگر سایتها را از ذهن خود خارج کنید. مطالب یونیک بنویسید که یا آگاهی مشتری را افزایش دهد و یا مشکل وی را حل کند.

اما اگر رقابت در حوزه شما کم است، می توانید ماهی دو محتوا برای سایت خود تولید کنید و در هزینه تولید محتوا صرفه جویی کنید.

اما باز هم لازمه بگم که این قانون کلی نیست و برای هر سایت متفاوت است و بعد از بررسی سایت برنامه ریزی میشه.

استراتژی تولید محتوا برای سایت فروشگاهی

سایت فروشگاهی بحث متفاوتی در تولید محتوا دارد. شما برای یک محصول خاص نمی توانید بیشتر از یک مقدار مشخصی محتوای یونیک بنویسید. مثلا کتونی یک ویژگی ها و قیمت مشخصی دارد . در سایتهای مختلف هم توضیح متفاوتی ندارد. می توانید از محتوای سایتهای دیگر کمک گرفته و با اندکی تغییر آن را در سایت خود بنویسید.

این موضوع از طرف موتور جستجو گوگل هم قابل درک است که در بخش محصولات فروشگاه تنوع زیادی در محتوا وجود نداشته و امکان کپی محتوا در سایتهای مختلف هست. این امر تاثیر منفی روی سئو سایت شما نخواهد داشت.

اما می توانید برای قوی تر کردن فروشگاه خود، در بخش مقالات سایت، مقالات یونیک، طولانی و موثر بنویسید تا در کسب رتبه درنتایج جستجو به شما کمک کند.

پرسونای مخاطب

یکی از موضوعات مهم هنگام تولید محتوا، در نظر گرفتن پرسونای مخاطب است اما پرسونای مخاطب یعنی چه؟

پرسونای مخاطب یعنی شناخت افرادی که قرار است محتوای شما را بخوانند. پیش از نوشتن محتوا باید این  سوالات را از خود بپرسید و سپس بر اساس آن به تولید محتوا بپردازید.

  • خریداران چه کسانی هستند؟
  • چه کاری را می‌خواهند انجام دهند؟
  • چه اهدافی محرک رفتار آن‌هاست؟
  •  آن‌ها چگونه فکر می‌کنند؟
  • چرا آن‌ها تصمیم به خرید می‌گیرند؟
  •  آن‌ها چگونه خرید می‌کنند؟
  • آن‌ها کجا خرید می‌کنند؟
  • آن‌ها چه موقع تصمیم به خرید می‌گیرند؟

شخصیت برند

یکی دیگر از موضوعات مورد توجه در بخش بازاریابی محتوا ، شخصیت برند هست . شخصیت برند یعنی ویژگی هایی که به یک برند خصوصیات منحصر به فرد انسانی می دهد.برندهای مختلف با تفاوت هایی که دارند برای مشتری ذهنیت های مختلفی ایجاد می کنند و شما با شناخت درست پرسونای مخاطب خود، می توانید به گونه ای محتوا بنویسید که آن ها را جب کرده و تبدیل به هوادار کند.

تا اینجا با اصطلاحات محتوا نویسی آشنا شدید، وقت آن است که با تحقیق کلمات کلیدی و به دست آوردن کلمات طولانی مرتبط شروع به نوشتن مطالب جذاب کنید. دسته بندی موضوعی کلمات کلیدی را فراموش نکنید تا راحت تر بتوانید استراتژی محتوای خود را بچینید.

هدف از تولید محتوا

نکته مهم دیگری که برای استراتژی محتوای خود لازم است در نظر داشته باشید، این است که هدف شما از تولید محتوا چیست؟

  • برندسازی
  • فروش
  • جذب مخاطب

هر کدام از این اهداف نیازمند استراتژی خاص خود است.

تا اینجای کار شما تنها با مفاهیم اولیه و راه کلی آشنا شدین و لازم هست راجع به تمام این  موضوع ها دقیق مطالعه کنید تا به نتیجه دلخواه برسید و بتونید برای سایت یا شبکه اجتماعی خودتون استراتژی محتوا بنویسید.

3 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *