به عنوان فریلنسر به چه پروژه ها نه بگوئیم و چگونه

آیا برای شما هم پیش آمده وقتی بصورت فریلنسر کار می کنید، قبول کردن یک پروژه نگران کنده باشد؟ در این نوع کار کردن شما هیچ دریافت فیش حقوقی برای آخر ماه ندارید و طبیعتا رد کردن یک پیشنهاد کار آسانی نیست. اما گاهی قبول کردن برخی پروژه ها هم می تواند باعث نارضایتی مشتری شود و هم انگیزه شما را بگیرد و خسته کننده شود.
در حالیکه قبول نکردن یک پروژه ممکن است برای شما نگران کننده باشد، در عین حال نیاز به یک مهارت دارید تا به خوبی آن را انجام دهید و ما در این مقاله به شما می گوییم چطور این کار را انجام دهید.

نشانه هایی که شما باید یک پروژه را رد کنید

گاهی حتی اگر یک پیشنهادی خوب به نظر می رسد، باید بگوییم نه متشکرم.

1- کاری که شما از انجام آن هیجان زده نیستید،

قبول پروژه های تکراری صرفا برای اینکه از پس هزینه های خود بربیایید. در این صورت اگر پروژه ای را که دوست دارید به شما سپرده شود، وقت انجام آن را نخواهید داشت، شاید انتخاب پروژه های بزرگتر در ابتدا کمی ترسناک به نظر برسد، اما نهایتا انجام آنهاست که سطح درآمد شما را بالاتر می برد و انتخاب هاب بعدی بیشتری در اختیار شما قرار می دهد.

2- هنگامی که وقت ندارید.

وقتی به صورت فریلنسر کار می کنید، انگیزه و دلیلی برای توقف کار ساعت 5 بعد از ظهر وجود ندارد. اما این می تواند منجر به فرسودگی شغلی شما شود. به این فکر کنید که چرا از ابتدا کار به صورت فریلنسر را انتخاب کردید، زمانی را برای گذراندن با خانواده و یا دوستان خود قرار دهید و برای آموزش و ارتقا خود وقت بگذارید. مشتریان را در لیست انتظار قرار دهید و یا آنها را به افراد فریلنسر دیگر که می شناسید معرفی کنید.

3- وقتی پیشنهادی در حوزه تخصص شما نیست.

لازم نیست ما در انجام همه کارها خوب باشیم. در حالی که برای یاد گرفتن موضوعات جدید وقت می گذارید، نه گفتن به کارهایی که فکر می کنید تخصص لازم برای انجام آن را ندارید، هیچ اشکالی ندارد. قطعا آخرین انتخاب هر فرد قبول کاریست که امکان انجام آن را ندارد.

4- مشتری خود را بشناسید.

قرار نیست بهترین دوست مشتری خود باشید، اما مطمئن شوید که می توانید با هم کار کنید. اگرسبک کار یا شخصیت بسیار متفاوتی دارد، همکاری خوبی نخواهید داشت.
انجام کارهای بزرگتر از چیزی که تاکنون انجام داده اید و به نظرتان ترسناک می آیند، آینده شادتر و درآمد بالاتر را برای یک فریلنسر به ارمغان خواهند آورد.

انجام کار به صورت فریلنسر

7 نشانه هشدار در انتخاب مشتری ها

نشانه هایی از ارتباط با مشتری “بد” چیست؟ موضوعاتی وجود دارند که هنگام قبول پروژه از طرف مشتری باید به آن ها توجه کنید:

1- آن ها نسبت به سایر افرادی که با آنها کار کرده اند، منفی هستند.

صحبت بد در مورد همکاران ، رقبا ، مشتریان یا کارکنان خود هرگز انتخاب خوبی نیست. این نشان می دهد که فرد غیرحرفه ای بوده و فرد خوبی برای همکاری نیست. اگر مشتری بالقوه مستقیماً به بد گویی راجع به فرد قبلی پرداخت ، احتمالاً خودش، بخشی از مشکل بوده است. در این شرایط ، من همیشه از مشتری می خواهم تا کارهایی را که از آن ناراضی بودند، به اشتراک بگذارد و آنچه را که در مورد آن دوست ندارند، مشخص کند. اگر آنها نتوانند جواب مستقیمی بدهند، احتمالاً تصور روشنی از آنچه می خواهند یا نیاز دارند، ندارند و این باعث می شود که آنها احساس رضایت نکنند.

2- آن ها نرخ شما را به عقب برگردانند.

فریلنسر کار کردن راهی برای امرار معاش شماست نه سرگرمی. بنابراین فردی که مستقیما مسئول تعیین نرخ شماست، خودتان هستید. هرچقدر دانش و تجربه شما بیشتر شود، باید درآمد خود را افزایش دهید. قیمت پروژه را از ابتدا به صورت واضح مشخص کنید. می توانید در وب سایت خود، محدوده قیمت پروژه های خود را مشخص کنید تا اگر مطابق بودجه فردی نبود به سراغ شما نیاید. قبل از اینکه برای مشتری وقت بگذارید، از او در مورد بودجه ای که دارد بپرسید و اگر مبلغ مورد نظر شما را نپذیرفت، مطمئن باشید برای همکاری با شما مناسب نیست.

3- افرادی که نمی خواهند قرارداد ببندند.

قرارداد کمک می کند تا از ابتدا انتظارات واضح دو طرف مشخص شود. موارد مهمی مانند مهلت انجام پروژه، محدوده پروژه ، نحوه پرداخت و قیمت توافق شده را مشخص کنید و به طور منصفانه در نظر بگیرید، در صورت عدم انجام آن از هر یک از طرفین چه کار باید کرد. هر مشتری منطقی، حتی اگر بخواهد با شرایط خاصی مذاکره کند ، از امضای قرارداد خوشحال خواهد شد . اگر مشتری نمی خواهد قرارداد ببندد ، باید از خود بپرسد “چرا؟”

4- افرادی که نمونه رایگان می خواهند.

اگرچه تعداد این افراد خیلی کم است، اما افرادی پیدا می شوند که تکه های مختلف کار خود را به فریلنسرهای متفاوت می سپارند تا به صورت رایگان و تستی انجام دهند و به این ترتیب بدون پرداخت هیچ پولی، کارشان انجام می شود. یک سایت شخصی داشته باشید، تا مشتریان بتوانند نمونه کارهای قبلی شما را در آن ببینند.

5- افرادی که با شما مانند کارمند رفتار می کنند.

فردی که به صورت فریلنسر کار می کند مزایایی مثل بیمه و مرخصی ندارد، اما مزایای دیگری وجود دارد. شما یک کسب و کار هستید و دلیلی ندارد مشتری شما بخواهد هر روز 9 صبح تا 5 عصر، کارهای او را انجام دهید، یا از وقت استراحت خود برای انجام آنچه می خواهد، وقت بگذارید. شما تنها باید پروژه را طی زمان بندی توافق شده انجام دهید. اگر دیدید با چنین مشتری سرو کار دارید، بهتر است کارش را قبول نکنید.

6- افراد بدون حد و مرز .

این مشتری ها در تمام ساعات شبانه روز ، تماس های تلفنی ، ایمیل ، پیام های خنده دار و حتی پیامک شما را بمباران می کند و انتظار پاسخ فوری را دارد. این نشان می دهد که آنها هیچ احترامی برای زمان و زندگی شخصی شما قائل نیستند. با این حال ، وظیفه شما تعیین مرزها از ابتدا است. به عنوان مثال ، در مورد ساعات کاری خود واضح باشید و فقط به پیام ها در زمان های تعیین شده پاسخ دهید ( مثلا بگویید من می توانم ساعت 12 تا 5 بعد از ظهر پاسخگوی ایمیل ها باشم) یا “ساعت کاری” را به امضای ایمیل خود اضافه کنید تا مشتری ها بدانند چه زمانی انتظار پاسخ داشته باشند. در غیر این صورت ، تمام روز مشغول پاسخ گویی به پیام خواهید بود و از انجام کارهایی که بابت آنها پول می گیرد، عقب می مانید.

7- افرادی که به شما می گویند کارتان چقدر طول می کشد.

شما در زمینه خود متخصص هستید و فقط شما می دانید تک تک وظایف چقدر کار خواهد داشت و زمان می برد. مطمئناً شما هم می خواهید کار مشتری زودتر انجام شود ، اما مشتری های خوب سعی نخواهند کرد دیکته کنند چه کاری باید چقدر طول بکشد یا چه مبلغی برای انجام آن باید پرداخت شود.

در نهایت اگر نمی خواهید یک پروژه را قبول کنید، آن را کاملا مودبانه و حرفه ای بیان کنید.

مثلا
از تماس شما سپاس گذارم، در حالی که این پروژه عالی به نظر می رسد، اما متأسفانه آن نوع کارهایی نیست که می توانم در حال حاضر انجام دهم.
اگر کسی را برای انجام پروژه می شناسید، می توانید در ادامه معرفی کنید.

هنگامی که شما یک پروسه حرفه ای را طی کنید، مشتریان به شما احترام می گذارند. انجام ندادن پروژه های بد، باعث می شود شما در دراز مدت روابط مثبت تری برقرار کنید. ممکن است متوجه شوید مشتری های جدی نیز آماده اند تا با شما همکاری کنند ، شرایط جدید شما را بپذیرند یا به قیمت های بالاتر شما احترام بگذارند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *